Together Provide Innovation and Wellness

ENGINEERING SERVICE

COST ESTIMATE

Summary:
Cost estimators are responsible for analyzing and compiling cost estimates that are used as materials to prepare, evaluate, and estimate cost estimates that will be used on a project. In practice, there is a classification system recommended by AACE International which is used as a guideline for applying the general principles of estimation classification to project cost estimates, namely costs used to evaluate, approve, and/or fund projects. Class 5 with a project level of 0% to 2% is used for concept screening. Class 4 with a project level of 1% to 15% is used for study or feasibility. Class 3 with a project level of 10% to 40% is used for budget, authorization or control. Class 2 with a project level of 30% to 70% is used for control or bid/tender. Class 1 with a project level of 50% to 100% is used for check estimate or bid/tender. The use of these classes is chosen according to the needs of the project that will take place.

Responsibilities:
1. Understand project scope, documents, specifications, and plans.
2. Collect necessary information from each discipline and or person in charge of the project.
3. Solicit price quotations against vendors by ensuring competitive and realistic pricing.
4. Calculate costs for materials, labor, and overhead required for the project using the information gathered.
5. Document cost calculations in an accurate and organized manner, including the selection of assumptions and methodologies.
6. Provide regular reports on the status and cost estimates.

-Summary:

Cost estimator bertanggung jawab untuk menganalisis dan menyusun perkiraan biaya yang digunakan sebagai bahan untuk mempersiapkan, mengevaluasi, dan mengestimasi perkiraan biaya yang akan digunakan pada suatu proyek. Dalam praktiknya terdapat system klasifikasi rekomendasi AACE International yang digunakan sebagai pedoman untuk menerapkan prinsip-prinsip umum klasifikasi estimasi pada cost estimate proyek yaitu biaya yang digunakan untuk mengevaluasi, menyetujui, dan/atau mendanai proyek. Kelas 5 dengan level proyek 0% sampai dengan 2% digunakan utnuk concept screening. Kelas 4 dengan level proyek 1% sampai dengan 15% digunakan utnuk study or feasibility. Kelas 3 dengan level proyek 10% sampai dengan 40% digunakan utnuk budget, authorization atau control. Kelas 2 dengan level proyek 30% sampai dengan 70% digunakan utnuk control or bid/tender. Kelas 1 dengan level proyek 50% sampai dengan 100% digunakan utnuk check estimate or Bid/Tender. Penggunaan kelas tersebut dipilih sesuai dengan kebutuhan proyek yang akan berlangsung.


Responsibilities:

1. Memahami ruang lingkup, dokumen, spesifikasi, dan rencana proyek.

2. Melakukan pengumpulan informasi yang diperlukan dari setiap disiplin dan atau penanggung jawab proyek.

3. Meminta penawaran harga terhadap vendor dengan memastikan penetapan harga yang kompetitif dan realistis.

4. Melakukan perhitungan biaya untuk material, tenaga kerja, dan overhead yang dibutuhkan pada proyek tersebut menggunakan informasi yang telah dikumpulkan.

5. Mendokumentasikan perhitungan biaya secara akurat dan terorganisir, termasuk pemilihan asumsi dan metodologi.

6. Memberikan laporan secara berkala mengenai status dan perkiraan biaya.

Contact Info